24 Nov 2021

3 tips om te weerstaan aan emo-eten

De stress op het werk de baas blijven met een portie koekjes? Jezelf belonen na een zware dag met een kom chips? Troost zoeken in een reep chocolade? Iedereen doet wel eens aan emo-eten. Voedingsmiddelen geven je op dat moment zoveel méér dan gewoon energie: ze bieden troost en je voelt er je (even) beter door. Maar wanneer je relatie met voeding daardoor scheef komt te zitten – denk aan schuldgevoelens ervaren wanneer je eet of een getal op de weegschaal zien dat je zorgen baart – dan is het wellicht tijd om je gezondheid weer voorop te zetten en even op de rem te gaan staan.  

1. Weten is minder emo-eten

Een eerste stap is je bewust worden van de mechanismen die in gang schieten als je aan emo-eten doet. Wanneer je ‘s avonds dreigt te zondigen, of zelfs wanneer je een tussendoortje of een maaltijd overweegt, ga je misschien eerst beter voor jezelf na waarom je dat zou doen. Is het omdat je echt honger hebt, of wil je eten om bepaalde gedachten de kop in te drukken of een stressvolle situatie de baas te blijven? In het laatste het geval geef je beter niet toe aan de verleiding, maar is het zaak om het probleem aan te pakken dat aan de basis ligt van je neiging om te emo-eten.





2. Hou een dagboek bij

Verder kan een dagboek helpen om je gevoelens in kaart te brengen. Enerzijds doet het deugd om je hart te luchten, en anderzijds kun je later nog eens gaan terugkijken hoe je andere moeilijke momenten hebt overwonnen en niet aan emo-eten hebt toegegeven. Wedden dat het motiveert om jezelf beter te leren kennen en te zien groeien? Wie weet ontdek je ook wel patronen, en zijn er bepaalde terugkerende gebeurtenissen die je goede voornemens telkens in de war sturen. Daarin inzicht krijgen is natuurlijk bijzonder waardevol.


3. Bescherm jezelf tegen de verleiding

Voor ogen houden dat emo-eten niet de oplossing is, is uiteraard allemaal goed en wel, maar soms roepen die pralines of nootjes wel héél erg luid. Dan kan het helpen om in de eerste plaats geen ongezonde dingen in huis te halen, en je (ijs)kast met gezonde snacks te vullen, zoals RainPharma-shakes, volkoren crackers of snoeptomaatjes. Ook jezelf afleiden doet wonderen. Maak bijvoorbeeld eens een wandeling als je in de verleiding komt om ongezond te gaan eten. Bewegen en niet snoepen: dat zijn twee vliegen in één klap.



Coaching bij DJYM: lichaam én geest

Bij DJYM beseffen we maar al te goed dat een gezonde geest en een gezond lichaam onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarom besteden we tijdens onze dieetcoaching niet alleen aandacht aan het effectieve gewichtsverlies, maar volgen we ook op hoe je je voelt, wat jou motiveert en welke onderliggende factoren er eventueel meespelen. We helpen je graag de switch te maken, dus neem gerust vrijblijvend contact op om te zien wat we voor jou kunnen betekenen.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter