01 Dec 2015

Eindejaarstip van Lignavita

Bijna is het zover! De feestdagen staan voor de deur, net als de bijbehorende gastronomische uitspattingen. Het is het ideale moment om met familie of vrienden gezellig te tafelen. Op gewicht blijven tijdens het eindejaar is dan ook geen sinecure. Aperitiefhapjes, kerstkalkoen, desserts en alcohol...
Je gewicht behouden tijdens de feestdagen gemakkelijker gezegd dan gedaan? Gelukkig helpen onze tips je om de eindejaarsfeesten goed door te komen. Wedden dat je in januari nog altijd in je favoriete jeans past?

Eet iets voor je vertrekt
Wie uitgehongerd naar een feestmaal vertrekt, bezwijkt kansloos voor de calorierijke chips, borrelnootjes en aperitiefhapjes die je staan op te wachten. En geef toe, echte smaakbommen zijn het nu ook weer niet... Drink daarom voor je vertrekt een kommetje soep of een shake om je grootste honger te stillen. Tijdens het aperitief kies je voor borrelglaasjes met vis, soep of rauwkost in plaats van chips.
 

Op gewicht blijven dankzij kleine porties
Heb je in alles zin? Dan proef je toch gewoon van alles, maar wel met mate. Houd het bij één bord en kauw goed voor je slikt. Leg na elke hap je bestek even neer en sla een praatje met je tafelgenoten. Neem vooral je tijd, want het duurt twintig minuten voor je een verzadigd gevoel krijgt.
 

Je bent wat je drinkt
Ben je de maaltijd - letterlijk - zonder kleerscheuren doorgekomen? Houd dan ook je alcoholgebruik in de gaten. Glaasje na glaasje stapelen de calorieën zich immers op. Eentje bij het aperitief, eentje bij het feestmaal en eentje bij het dessert: al snel ben je enkele honderden calorieën rijker. Een lekker glas afslaan is echter moeilijk en het hoort nu eenmaal bij de feestdagen. Kies daarom voor alternatieven met de minste calorieën zoals champagne en rode wijn.
 

Voldoende water drinken is zeker in deze feestperiode aan te raden: onze lever en onze nieren kunnen wat extra hulp goed gebruiken om de overvloed aan afvalstoffen die het lichaam te verwerken krijgt zo goed en zo snel mogelijk af te voeren. Met de Draineur kan je dit extra ondersteunen.
 

Blijf sporten
Heb je vakantie tijdens de feestdagen? Probeer dan tussen het shoppen en de feestmaaltijden door regelmatig te sporten. Cardiotraining helpt je bovendien om giftige stoffen te elimineren en vet te verbranden. Maar ook lopen en zwemmen zijn prima oplossingen.
 

Geniet, MAAR met mate
Jezelf alle lekkernijen ontzeggen is niet alleen moeilijk, maar ook wreed. Geniet dus van de feestvreugde zonder voortdurend calorieën te tellen. Het is immers een kwestie van de juiste proporties. Als je niet overdrijft, is de kans groot dat je in januari nog precies hetzelfde maatje hebt als de maand ervoor.

Soms is het moeilijk om nee te zeggen tegen de overheerlijke hapjes en gerechten die ons voorgeschoteld worden en dat zal in de komende periode zeker ook weer het geval zijn. Hier kan de Fat&Sugar Catcher worden ingeschakeld om te zorgen dat de vetten en suikers zich niet gaan opstapelen en de weegschaal gaan doen doorslaan.
 

Prettige feestdagen!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter