22 Aug 2021

Gezond broodbeleg: tips om slimmer te smeren

Als je denkt aan beleg voor je boterhammen of zondagse pistolets, dan beginnen de plakjes ham en de blokjes paté misschien al voor je ogen te dansen. De meeste Vlamingen hebben alleszins een grote voorliefde voor charcuterie. En hoewel we goed genoeg beseffen dat zo’n beleg smáákt, bezorg je je lichaam er een te grote dosis zout en andere additieven mee. Daarom, en omdat bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt, vind je salami, vleessalade, kip curry en co in de rode zone van de voedingsdriehoek. Je pimpt er je ontbijt of lunch dus beter niet dagelijks mee. Wat we dan wél verstaan onder gezond broodbeleg? Dat ‘smeren’ we hieronder uit!





Is kaas gezond?

Kaas heeft zeker z’n plaats in een gezonde keuken, maar je overdrijft er beter niet mee. Hoewel kaas het risico op diabetes type 2 zou verlagen en heel wat eiwitten, vitamines (zoals A, B2 en B12) en mineralen bevat (denk aan calcium, fosfor, magnesium, zink en selenium), is het lekkers ook rijk aan verzadigd vet. Je kunt het vetgehalte wat binnen de perken houden door magere en halfvette kazen te eten (bijvoorbeeld verse geitenkaas, ricotta en mozzarella), en magere of halfvolle plattekaas. 

Gezond broodbeleg: variëren maar!

De meeste mensen eten te weinig groenten, dus grijp je lunch gerust aan om extra’s op te doen in de vorm van rauwe of gegrilde veggies of een groentespread. Een blaadje sla en een schijfje tomaat tussen je boterham, of gegrilde paprika en aubergine op je volkorencracker: het is lekker én gezond. Ook peulvruchten- en notenspreads zijn een slimme keuze, net als vers fruit, fruitmoes, olijventapenade, eieren, verse vis, gebakken kip of kalkoen. Of wat dacht je van een rijpe geplette avocado met wat peper en zout? Ons komt het water alvast in de mond … 





Ben jij goed bezig?

Heb je geen idee of je goeie of slechte keuzes maakt qua broodbeleg? De overheidswebsite Gezond Leven ontwikkelde een test die op basis van jouw antwoorden op een aantal vragen tips geeft om gezonder te lunchen. Kom ook gerust eens met ons praten over je eetgewoontes. Dankzij onze jarenlange ervaring met afslankbegeleiding weten wij perfect wat er haalbaar is en wat er goed werkt. We helpen je graag!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter