03 Aug 2021

Wat doet alcohol met je lichaam?

Reageren op de vraag “Wat doet alcohol met je lichaam?” lijkt niet zo moeilijk. Misschien luidt het antwoord voor jou: “Ik word er vrolijk van” of “Ik wil altijd dansen wanneer ik iets gedronken heb”. Of misschien hoor jij tot de groep mensen die zegt “Ik krijg er meteen hoofdpijn van” of “Ik word duizelig als ik een glaasje te veel op heb”. Maar daarmee weet je eigenlijk nog niet écht wat het effect van alcohol op je lichaam is. Wees gerust: wij ontrafelen hier alle geheimen van cava en co!

Alcohol als verdovend middel

De eerste effecten van alcohol het feit dat je je minder goed kunt concentreren, dat je trager reageert, je evenwicht verstoord raakt en je je socialer gaat gedragen zijn toe te schrijven aan het feit dat alcohol eigenlijk een verdovende stof is. Wijn en aanverwanten leggen een mistlaagje over die delen van je hersenen die je gedrag en gevoelens onder controle houden, waardoor je ‘losser’ wordt.





Andere gevolgen van alcohol

Maar alcohol drinken heeft nog gevolgen voor je lichaam waar je je misschien niet meteen van bewust bent. Zo is alcohol niet je beste vriend als je wil afvallen. Het goedje is behoorlijk calorierijk, het zorgt ervoor dat je honger krijgt én dat je gedehydrateerd raakt. Mannen krijgen van drinken een dikker middel, de zogenaamde bierbuik, terwijl vrouwen vooral op de heupen en bovenbenen aankomen.

Vanaf drie glazen alcohol per dag stijgt bovendien de kans op mond-, keelholte-, slokdarm- en strottenhoofdkanker. Je lichaam beschouwt alcohol als een giftige stof, die de lever dus moet zien af te breken. Dat proces duurt wel even: per glas alcohol (het maakt niet uit of het bier of wijn is), is je lever zo’n anderhalf uur zoet met de verwerking. Door overmatig alcoholgebruik kan je lever zelfs verstoord raken, net als je hersenfunctie. Drink je meer dan vijfentwintig glazen per week, dan zal je minder goed kunnen onthouden en minder scherp kunnen nadenken.


Hoeveel glazen alcohol mag je per week drinken?

Zolang je het verantwoord houdt, mag je natuurlijk gerust eens genieten van een glas. Als volwassene drink je idealiter niet meer dan tien standaardglazen per week. Verder doe je er goed aan om je alcoholgebruik over meerdere dagen te spreiden, en om minstens twee alcoholloze dagen per week in te lassen. Zo geef je je lichaam de kans om te herstellen én zo vermijd je dat het een gewoonte wordt om jezelf elke avond voor de tv of bij het eten ‘een glaasje te gunnen’. 



Onder de achttien jaar laat je alcohol beter volledig links liggen, want je hersenen zijn dan nog in volle ontwikkeling. Ook als vijfenzestigplusser verdraag je alcohol slechter, omdat je vaak minder lichaamsvocht en meer lichaamsvet hebt, en omdat je weerstand en de werking van je lever wat afnemen. Wanneer je medicatie slikt, zoals slaapmiddelen, antidepressiva of pijnstillers, is het helemaal oppassen geblazen. Je gezond verstand gebruiken blijft de boodschap!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter