Doorgaan naar inhoud
🌞 Tot 30 juni gratis toilettas bij aankoop van €100 RainPharma producten | SHOP NU
🌞 Tot 30 juni toilettas bij aankoop van €100 RainPharma producten | SHOP NU
wat voor lichaam heb ik

Wat voor lichaam heb ik??

Je lichaamsbouw bestaat uit drie componenten: vorm, grootte en samenstelling. Verschillende lichaamstypen vereisen namelijk verschillende trainingsmethoden en dieet plannen. Niet alleen het visueel herkennen van een lichaamstype, maar juist de wetenschap van het lichamelijk functioneren van een type lichaam. Zoals het metabolisme, de reactie op (in)activiteit, training en voeding. Vraag je je nu af: "wat voor lichaamstype heb ik"? Lees dan verder!

De drie verschillende lichaamstypes ectomorf, mesomorf en endomorf

Veel mensen vallen onder één van de basistypen, al moet er wel worden benadrukt dat geen enkel mens zo precies kan worden gecategoriseerd. Ieder mens bevat kenmerken van elk type, hoewel één type (met de daarbij horende kenmerken) over het algemeen domineert. In werkelijkheid komen de ‘mengtypen’ het meest voor. De leer van de lichaamstypering dient slechts als suggestie om een uitgangspositie te kunnen bepalen.

Het lichaamstype ectomorf

Het leptosomo soort (ectomorfe lichaamstype) kenmerkt zich doorgaans met een dunne en fijne lichaamsbouw. De ectomorf heeft moeite om op gewicht te komen en met het verkrijgen van spiermassa. Spiergroei is dus veel lastiger te bereiken en het onderhouden van de verkregen spiermassa is erg moeilijk te onderhouden. De ectomorf is erg mager met weinig lichaamsvet en meestal zeer weinig spiermassa. Dit lichaamstype is geschikt om als duursporters zoals lange afstand marathonlopers of als lange, zeer magere super-modellen. De ectomorf is een vorm van tegengestelde van de endomorf.

Typische kenmerken van een ectomorf lichaamstype:

- Smalle schouders en heupen
- Een dun en smal gezicht, met een hoog voorhoofd
- Dunne benen, armen en smalle borst en buik
- Zwakkere en dunnere gewrichten
- Droge spiermassa en zeer weinig lichaamsvet
- Komt moeilijk aan in gewicht
- Zeer snelle spijsvertering (metabolisme)

Het lichaamstype mesomorf

Het atletische type (mesomorfe lichaamstype) ligt ergens tussen de ronde endomorf en de dunne ectomorf. Fysiek hebben zij het meer ‘wenselijke’ lichaamstype. Een hard gespierd lichaam met een wat meer “volwassen” uitstraling kenmerkt meestal de mesomorf. De mesomorf heeft geen problemen om vetmassa te verliezen en bezit het vermogen om snel spiermassa op te bouwen. Een perfect “mooi lichaam” type dat vrijwel nooit met onder- of overgewicht te kampen heeft. Deze lichaamstypes kunnen meestal gewoon eten wat ze willen en als ze regelmatig een fitness training missen, heeft dat bijna geen zichtbare invloed in het verlies van spiermassa. Dit geschenk van de genetica zorgt ervoor dat ze een zeer gevarieerd dieet en diversiteit en training kunnen volgen. De mesomorf zijn in staat om te trainen en zowel spiermassa als definitie op te bouwen.

Typische kenmerken van een ectomorf lichaamstype:

- Groot hoofd, brede schouders en smalle taille (wigvormig)
- Gespierd lichaam, met sterke onderarmen en dijen
- Zeer weinig lichaamsvet
- Genetisch gezegend; grootste bodybuilding potentieel
- Lange romp, volle borst, goede schouder-taille verhouding

Het lichaamstype endomorf

Het pyknische type (endomorfe lichaamstype) is fysiek (visueel gezien) vrij ‘buffy’’, wordt gekenmerkt door een zacht rond lichaam. Het endomorf lichaamstype is meestal een persoon van ruime postuur. Dit lichaamstype heeft zeer veel moeite met het verliezen van gewicht. Droogtrainen en vetmassa kwijtspelen gaat dan wel moeizaam, maar meestal wordt er wel vrij snel spiermassa opgebouwd. Streng aan het dieet houden en erg veel lichaamsbeweging zijn beide van groot belang bij dit type lichaam. Het eerste wat een endomorf moet gaan doen, is beginnen met het eten van kleinere maaltijden meerdere keren per dag.

Typische kenmerken van een endomorf lichaamstype:

- Brede heupen en smalle schouders, wat ze rond en peervormig doen ogen
- Heel veel vet verspreid over het lichaam, met de bovenarmen en bovenbenen inbegrepen
- Smalle enkels en polsen, die helaas andere lichaamsdelen accentueren.
- Een brede botstructuur
- Traag metabolisme
- Gewichtstoename eenvoudig, hoewel vetverlies erg moeilijk is
- Heeft de neiging om vet op te slaan

Vorig artikel “Gezond BMI en bewuster omgaan met voeding”: Rebecca’s RainPharma-dieet

Een opmerking achterlaten

Opmerkingen moeten eerst goedgekeurd worden voordat zij verschijnen

* Verplichte velden