25 Jan 2022

Snel afvallen: 3 eenvoudige stappen

Er zijn verschillende manieren om verantwoord en gezond af te vallen. Over het algemeen wordt een gewichtsverlies van 1 tot 2 kilo per week beschouwd als het meest effectief in functie van  gewichtsbehoud op de lange termijn. Veel afslanktrajecten zorgen er echter voor dat je honger lijdt en dat je je slecht voelt. Dat maakt het voor veel mensen lastig om te starten met een dieet. 

Gelukkig geldt dit niet voor alle diëten. Een koolhydraatarm dieet (gecombineerd met volwaardige voeding) of een laag-calorisch dieet zijn beiden effectief en zijn gemakkelijker vol te houden dan andere diëten.

Hier zijn alvast enkele tips om af te vallen door gezond te eten en minder koolhydraten te nuttigen, met als doel:

•   je eetlust te remmen

•   snel en gezond gewicht te verliezen

•   je lichamelijke gezondheid te verbeteren

1. Beperk het eten van geraffineerde koolhydraten

Een manier om snel gewicht te verliezen is door de inname van suikers en zetmeel te verminderen. Dit kan d.m.v. een koolhydraatarm afslankprogramma of door geraffineerde suikers te beperken en ze te vervangen door volle granen. Als je dat doet, zal je hongergevoel verdwijnen en zal je over het algemeen minder calorieën opnemen.

Bij een koolhydraatarm dieet haalt je lichaam je energie uit je opgeslagen vet in plaats van uit de koolhydraten die je inneemt via de voeding. 

Een onderzoek uit 2020 toonde aan dat een koolhydraatarm dieet ook gunstig is voor gewichtsverlies op latere leeftijd. 

Uit onderzoek blijkt ook dat een koolhydraatarm dieet je eetlust vermindert, hetgeen leidt tot het eten van minder calorieën zonder nadenken of zonder honger te hebben.  

Door het verminderen van suikers en zetmeel zal ook je insulinespiegel verlagen en ga je sneller gewicht verliezen. 


rainpharma supplementen

2. Eet eiwitten, vetten en groenten

Elke maaltijd die je eet zou moeten bestaan uit een eiwitbron, uit vetten en heel veel groenten. 


Eiwitten

Het eten van de aanbevolen hoeveelheid eiwitten is essentieel om je gezondheid en spiermassa te behouden terwijl je gewicht verliest. Er zijn studies die aantonen dat het eten van voldoende eiwitten de cardiometabolische risicofactoren vermindert, en je eetlust en je lichaamsgewicht onder controle houdt. 



Je eiwitbehoefte wordt bepaald door verschillende factoren. Maar over het algemeen heeft een gemiddelde persoon 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Eet je voldoende eiwitten dan ondervind je mogelijk ook nog andere voordelen:

• minder drang naar eten

• minder late night snacken

• een meer verzadigd gevoel

Maar waar haal je nu het best je eiwitten uit?
Eiwitten zitten in vlees, vis en zeevruchten, eieren, maar ook in onze RainPharma shakes. Eén portie levert al meteen 20 gram eiwitten. 

Koolhydraatarme en groene bladgroenten

Wees niet bang om je bord goed te vullen met groene bladgroenten. Ze zitten boordevol voedingsstoffen. Je kan er zeer grote hoeveelheden van eten zonder al te veel calorieën en koolhydraten binnen te krijgen.

De groenten die wij zeker aanraden zijn: broccoli, bloemkool, spinazie, tomaten, boerenkool, snijbiet, sla en komkommer. 

Gezonde vetten

Eet ook vetten. En wees zeker niet bang. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig. Welk traject je ook volgt, vetten zijn belangrijk voor je lichaam. Je kiest het beste voor olijfolie of avocado-olie. 

Kies je toch voor boter en kokosolie, gebruik er dan niet te veel van. Zij hebben een hoger gehalte aan verzadigd vet. 





3. Beweeg, ga sporten

Beweging is niet cruciaal tijdens een dieet. Het kan helpen om sneller af te vallen. Maar is geen must. Kies eventueel voor krachttraining. Door met gewichten te werken, verbrand je veel calorieën en voorkom je dat je stofwisseling vertraagt. 

Probeer één tot twee uur per week te bewegen. Ga je naar de fitness? Is het de eerste keer dat je gaat trainen met gewichten? Laat je dan zeker begeleiden om geen kwetsuren op te lopen. 

Is krachttraining geen optie voor je, ga dan wandelen, joggen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Ook dat is gunstig voor je gezondheid. 

Nog snel enkele tips om snel gewicht te verliezen:

1.  Kies voor een eiwitrijk ontbijt. Het geeft een verzadigend gevoel en zal je drang naar meer eten doorheen de dag helpen verminderen. 

2.  Vermijd suikerhoudende drank en vruchtensap. Dit zijn lege calorieën uit suiker die nutteloos zijn voor je lichaam.

3.  Drink een glas water voor je maaltijd. Drink je water voor je maaltijd, dan zit je maag al vol en ga je minder kunnen eten. 

4.  Baseer je dieet op volwaardige voedingsmiddelen. Onze trajecten zijn altijd een combinatie van gezonde voeding zoals vlees, vis, kip, eieren, groenten aangevuld met eiwitrijke shakes.

5.  Eet langzaam. Snel eten kan leiden tot gewichtstoename, terwijl langzamer eten je een voller gevoelt geeft. 

6.  Zorg voor een goede nachtrust. Een goed slaappatroon is erg belangrijk. Een slechte nachtrust is één van de belangrijkste risicofactoren voor gewichtstoename. 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter