Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
08 Feb 2017

Wat zijn polyolen?

Tegenwoordig zien we meer en meer de term ‘polyolen’ tegen op het etiket van koolhydraatarme producten. Daar willen wij graag meer van weten en al snel blijkt dat iedereen, zoals wij al jij, deze iederen dag mogen opnemen. 

Polyolen zijn handig in gebruik, calorie-arm en ook geschikt voor diabetici. Maar wat zijn deze miraculeuze polyolen dan eigenlijk? We nemen je graag mee op onze zoektocht naar suikers, polyolen, intensieve en niet-intensieve zoetstoffen en suikeralcoholen.

Wat zijn polyolen?

We beginnen met een onderscheid tussen gewone suiker en zoetstoffen te maken. Zoetstoffen zijn andere stoffen dan suiker die toegevoegd worden aan voedingsmoddelen om ze zoeter te maken. In deze categorie die we ‘zoetstoffen’ noemen wordt dan weer een onderscheid gemaakt tussen de intensieve en niet-intensieve zoetstoffen. Het verschil zit in de oorsprong, de chemische samenstelling van de stoffen. De zoetstoffen die tot de intensieve zoetstoffen gerekend worden, hebben geen nadelige bijwerkingen en kunnen gewoon door iedereen gegeten worden. Deze intensieve zoetstoffen zijn 50 tot 3000 keer zoeter dan gewone suiker, maar bevatten geen caloriën.

En dan zijn er de polyolen, de wetenschappelijke term voor de niet intensieve zoetstoffen. Bekende polyolen zijn bijvoorbeeld xylitol (kauwgom), isomalt, erythritol, maltitol en het beroemende sorbitol. Er leven allerlei misverstanden over polyolen. 

Doen of niet: polyolen?
‘Overmatig gebruik, kan een laxerende werking hebben’ komt je bekend in de oren. Wat moeten we denken van deze waarschuwing? We gingen op onderzoek naar de nadelen van polyolen. Het blijkt dat veel van de zoetstoffen in onze voeding (polyolen) suikeralcoholen zijn. Alcohol? Dat moet wel ongezond zijn dan, toch? Als we verder op onderzoek gaan, ontdekken we dat het woord in deze context niets te maken heeft met alcohol. Het is puur een aanduiding voor een bepaalde scheikundige samenstelling die de polyolen met elkaar gemeen hebben. Dat is alvast een geruststelling. Moslims en joden die vanwege hun geloof geen pure alcholol mogen gebruiken, zitten bij het nuttigen van voedingsmiddelen diegezoet zijn met polyolen in de veilige zone en ook AA bezoekers kunnen rustig een kauwgummetje gezoet met xylitol nemen. 

Misschien zou je verwachten dat suikeralcoholen geen natuurlijke stoffen zijn, maar ook dat berust op een misverstand. Het zijn juist die suikeralcoholen die behoren tot de zogenaamde ‘natuuridentieke stoffen’, stoffen die in de natuur voorkomen. Zo wordt sorbitol gewonnen uit verschillende soorten fruit. Er is slechts één uitzondering, en dan is de suikeralcohol lactitol. Het zijn juist de intensieve zoetstoffen die grotendeeld synthetisch zijn.

OK, dus echt geen nadelen?
Via welke producten komen polyolen nu eigenlijk ons lichaam binnen? Ze zijn toegevoegd als zoetmakers of vulmiddel aan talloze producten die we dagelijks gebruiken, zoals snoepjes en ijs, maar ook in bijvoorbeeld tandpasta, mondwater en zelfs medicijnen. Verder vindt je ze vooral terug in speciale dieetproducten voor mensen die het koolhydraatarm dieet volgen.

Hoe gezond of ongezond zijn polyolen?
Aangezien we ongemerkt dagelijks polyolen binnen krijgen, is het een legitieme en urgente vraag die we ons moeten stellen. Over het algemeen kent het gebruik voornamelijk voordelen op. Zo bevatten ze veel minder calorieën dan suiker, zijn ze niet schadelijk voor het gebit en zijn ze ook veilig te gebruiken voor diabetes patiënten. Het enige nadeel wat aan polyolen kleeft, is dat het bij veelvuldig gebruik een laxeren werking kan hebben en een hogere producte van darmgassen kan veroorzaken. Maar eigenlijk is dat effect te vergelijken met dat van het consumeren van bonen. Als je gevoeld bent aan deze zoetstoffen, raden we je aan er matig mee om te gaan. Maar kwaad kan het verder niet.

Conclusie: geniet ervan, maar met mate!

 

Reacties
duidelijke uitleg
dries vergauwe - 02 Nov 2018 - 11:31
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »