Winkelwagen
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
30 Jul 2019

Moet je sporten bij een proteïnedieet?

Vandaag vliegen we erin. Ons dieet loopt vlot. Tijd om te gaan sporten dus.

Als je de vorige zin leest, hoor ik je al denken: “Hans, hoe moet ik daar in Godsnaam aan beginnen met zulke zware benen?” Maak je geen zorgen. In dit artikel ga ik je vertellen hoe je best begint met sporten terwijl je lichaam in ketose is. Er zijn heel wat mogelijkheden. Heb je ooit al eens “Start-to-run” geprobeerd? Misschien is deze dieet-periode het ideale moment om het joggen een kans te geven. 

Luister naar je lichaam

Forceer niet. Het is niet omdat je keihard gaat sporten dat je sneller zal afvallen. Ik raad je aan om altijd voorrang te geven aan het respecteren van de regels van je dieetprogramma. Die bepalen namelijk of je al dan niet in ketose blijft. Lukt het daarnaast om ook nog wat te sporten, des te beter. Maar probeer altijd te luisteren naar jouw lichaam. Ben je gewend om wekelijks 10km te lopen? En moet je nu al opgeven na 3km? Dat is volstrekt normaal. Je bent namelijk vetten aan het verbranden. Hetgeen voor een menselijk lichaam lastiger is dan koolhydraten verbranden.


"Het is niet omdat je keihard gaat sporten dat je sneller zal afvallen."


Cardio of krachttraining?

Beiden zijn zeker goed. Hoewel mijn voorkeur naar krachttraining gaat. Bij cardio verbrand je voornamelijk vetten tijdens de inspanning. Terwijl na een uurtje krachttraining de verbranding nog een aantal uren verder gaat: win-win!
Bij mezelf draagt krachttraining ook bij aan een positieve mentale toestand door het vrijkomen van de hormonen serotonine en dopamine. Een niet te onderschatten boost als je op dieet bent.

Hoe beginnen? Stel een doel!

Het begint allemaal bij jezelf. Neem voor jezelf de beslissing om beweging in te lassen in jouw leven.
Daarna stel je een duidelijk doel: 5 km rustig lopen, 2cm meer biceps, 5cm minder buikomtrek, 20km wandelen, enz… Maak het concreet en helder. 

Ga op zoek naar sportclub, sportschool, personal trainer, wandelbuddy,…
Maak tijd vrij in jouw agenda en plan een eerste sessie. Maak een wekelijks tijdslot vrij voor de eerste 3 maanden.

Neem een extra shake of proteïnesupplement na elke sessie. 

Wil je sporten op een nuchtere maag, dat mag. Ga je liever ’s avonds, zorg dan dat je wat snoepgroentjes knabbelt voor je begint. 

De meest gemaakte fout

Je hebt de lat iets te hoog gelegd, je bent iets te diep gegaan, je trainer heeft je iets teveel gepusht,… Je voelt je slap, uitgeput en ziet zwarte vlekken. Eten! Je lichaam schreeuwt om suikers. Je bezwijkt en neemt een suikerwafel, banaan, of cola. Met als gevolg: 2 dagen uit ketose.

Daarom, nogmaals: luisteren naar je lichaam is de boodschap. 

Tenslotte, voel je niet verplicht om te beginnen sporten. Het is ok om je focus op je dieet te leggen. Eens je streefgewicht bereikt, is er nog tijd genoeg voor sport!


"Het is ok om je focus op je dieet te leggen en niet te sporten."


Over naar jou:
Hoe ga jij het aanpakken? Naar welke vorm van beweging gaat jouw voorkeur? 
Laat het mij weten in het commentaarveld hieronder!


PS Deel deze blog met mensen die ook graag aan een een nieuwe IK willen werken. Zo kunnen zij ook maximaal profiteren van al onze waardevolle tips!


Bedankt en nog een fijne dag,

Hans

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »