09 Feb 2021

Intermittent fasting: is dat eigenlijk gezond?

Een paar kilo’s verliezen, daardoor beter in je vel zitten en zelfvertrouwen winnen: je zal ons niet snel horen zeggen dat dat geen goed idee is – integendeel! Maar waar we wél altijd op hameren, is het belang van verantwoord afvallen. Diëten mag niet ten koste gaan van je gezondheid. En daar wringt nu net het schoentje bij intermittent fasting, dat momenteel heel wat enthousiaste volgers telt. Voor je je halsoverkop bij hen aansluit, lees je beter eerst even onze bedenkingen. Aan intervasten zijn namelijk een aantal belangrijke nadelen verbonden.  

Wat is intermittent fasting?

Bij intermittent fasting is het de bedoeling om je lichaam telkens zo’n zestien uur aan een stuk voedsel te ontzeggen. Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld tussen acht uur ‘s avonds en twaalf uur ‘s middags niets mag eten. Omgekeerd kun je ook een vroeg ontbijt en een late lunch nemen, en daarna vasten tot de volgende ochtend. Intervasten is dus een handige manier om ‘s avonds niet te zondigen, maar toch is een beetje terughoudendheid op z’n plaats.






Gevaar voor spierafbraak ...

Intermittent fasting leidt, net zoals het RainPharma-dieet, tot een toestand van ketose. Je beperkt de hoeveelheid koolhydraten die je eet, zodat je lichaam elders op zoek gaat naar energie, namelijk in je vetreserves, en je snel vet kwijtraakt. So far so good. Maar terwijl een proteïnedieet als RainPharma verzekert dat je tegelijkertijd nog wel voldoende eiwitten eet of drinkt (bedankt, shakes!), krijg je die kostbare bouwstof met intervasten veel te weinig binnen. Waarom dat zo’n probleem is? Wel, proteïnen helpen je bij spieropbouw en -herstel, en zijn daardoor essentieel om te vermijden dat je tijdens je dieet spieren gaat afbreken in de plaats van vetten. 


… en gewichtstoename

Spierverlies is niet alleen een ongezonde zaak; het is ook voor je ultieme doel (gewicht verliezen) nefaster dan je zou denken. Als je stopt met vasten, ga je sneller aankomen, want spieren zijn net dé calorievreters bij uitstek! Spiermassa versnelt je stofwisseling, waardoor je met een grotere spiermassa heel de dag door meer vet verbrandt – zelfs wanneer je gewoon in de zetel ligt.




De puntjes op de i (van intermittent fasting)

Natuurlijk is het een goed idee om aan je lichaam te werken. En natuurlijk heb je onze onvoorwaardelijke steun als je gewicht wil verliezen. Maar we willen je vooral op het hart drukken om je dieet verstandig aan te pakken, want anders doe je er meer kwaad mee dan goed. We weten hoeveel doorzettingsvermogen elk afslanktraject kost, dus die moeite mag écht niet voor niks zijn of – erger nog – nadelig voor je lichaam.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter