23 Jun 2021

Santé! Tips om meer water te drinken

Een flesje water kraken na een intensieve sportsessie, jezelf tijdens een hete zomerdag trakteren op een glas ijskoud water, al dan niet gepimpt met een schijfje limoen of een blaadje munt: heerlijk. En toch … Toch vergeten heel wat mensen om door de dag voldoende te drinken. In deze blog geven we je tips om je aantal dagelijkse slokken op te krikken, vertellen we wat de signalen zijn dat je te weinig drinkt én kom je te weten of water drinken je helpt om af te vallen.

Hoeveel water per dag drinken?

Per dag moet je zo’n anderhalve liter water drinken. Dat komt overeen met zes grote glazen. Het spreekt voor zich dat je dat aantal op hele warme dagen of na het sporten het best nog wat opkrikt. Of je voor plat of bruisend water kiest, maakt niet uit, en ook thee zonder suiker, soep met weinig zout of (maximaal drie koppen) koffie zonder suiker zijn goeie opties om je vochtbalans op peil te houden. Voldoende drinken verbetert je doorbloeding en geeft je huid een frissere uitstraling. 

Omgekeerd loop je als je te weinig drinkt het risico last te krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid, verstopping, droge mond, gebarsten lippen, slechte adem en krampen in armen en benen. Op langere termijn kan vochttekort leiden tot blaasontstekingen en nierproblemen.





Tips om meer water te drinken

Merk je dat je soms last hebt van de klachten die we hierboven beschreven? Is je urine donkergeel? Of wéét je gewoon dat je bijlange na niet aan anderhalve liter water per dag komt? Dan helpen deze tips je om het beter te doen:

-  drink als eerste werk na het opstaan een glas water. Goeiemorgen!
-  zorg dat je altijd een aantal hervulbare flesjes water in je auto hebt liggen. Bij elke verplaatsing kraak je onderweg een flesje. 
-  in de zetel, aan je (thuiswerk)bureau, …: waar je ook bent, idealiter heb je altijd een gevuld glas naast je staan.
-  drink sowieso bij elke maaltijd een glas water.
-  wacht niet tot je dorst krijgt om te drinken.
-  voeg citroen, aardbeien of ander lekkers toe aan je glas, zodat je nog meer zin krijgt in een slok.
-  installeer een app die je verwittigt wanneer het tijd is voor een glas water, zoals Waterlogged.

Water drinken en afvallen: het verband

Op heel wat websites lees je dat je veel water moet drinken om af te vallen. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat water je helpt om vet te verliezen of de spijsvertering te stimuleren, maar onrechtstreeks doet water je wel wat vermageren. Als je water drinkt (dat geen calorieën bevat), drink je namelijk geen frisdrank of alcoholische alternatieven (die wél calorierijk zijn). Bovendien geeft water je tot op zekere hoogte een verzadigd gevoel. 

Tot slot doe je een klein ‘verbrandingsvoordeel’ als je ijskoud water drinkt. Je lichaam moet die vloeistof namelijk opwarmen tot zo’n 37°C, en daarvoor verbruikt het energie – al gaat het wel echt om minieme hoeveelheden. Wil je grotere stappen zetten en op een verantwoorde manier afvallen? We helpen je graag op weg, dus contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek!





Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter